Iphone

Ik heb een nieuwe telefoon. Nou ja sinds eind november al, maar ik wil het er nu toch echt even over hebben. Mijn zoon wilde graag de nieuwste Iphone en was al een tijd bezig om mij te overtuigen ook over te stappen naar een Iphone. Sinds Steve Jobs er niet meer is, hoor ik eigenlijk alleen maar achteruitgang en ik heb zelf een dingetje tegen de Iphone. Een korte geschiedenisles.

 

 

In 1994, ik studeerde toen Psychologie aan de Universiteit van Leiden, nou ja, ik kwam eens in de zoveel tijd kijken of het gebouw er nog stond. De mobiele telefoon werd geïntroduceerd aan het grote publiek. (Kan zijn dan dat al jaren eerder was en dat ik er toen pas achter kwam, maar voor mijn blog houden we het er maar even op dat ik gelijk heb). Ik wilde ook model koelkast. Na dat model volgde nog vele andere merken. Nokia, waar je mee kon gooien, die het weken bleef doen op één keer opladen (mooie tijden), Blackberry, want dat hadden de mensen in de zakenwereld, dus daar zou ik ook ooit in terecht komen en Iphone. In de Steve Jobs-tijd werd ik verleid tot de aanschaf van een Iphone en ik moet zeggen, met veel plezier.

 

 

Totdat ik een nieuwe Iphone had, ik schat rond 2014, die wel verdomd snel leeg raakte. Mijn zoon kwam een middag tijdens de lunch langs op mijn werk (vaste prik) en liet toen per ongeluk mijn telefoon vallen. Er zat een hele kleine beschadiging in de hoek van de telefoon, niks aan de hand, dacht ik. Totdat ik er achter kwam dat ik een iphone had ontvangen met een verkeerde accu. Er bleek grootschalig wat mis te zijn met enkele accu’s waardoor de telefoon snel leeg zou raken, mijn serienummer deed mee. Met de Bingo won ik nooit wat, maar nu had ik prijs: ik zou een nieuwe accu krijgen en kon weer door met mijn gelukkige leven: NOT!

 

 

Bij T-mobile moest ik mijn telefoon 6 weken achterlaten (nee mevrouw, geen vervangende telefoon), maar als je naar AMAC gaat, gaat het sneller. Ik naar de AMAC. Ja klopt u hebt recht op een nieuwe accu, maar uw telefoon is beschadigd, u moet eerst een nieuw scherm, kosten 200 euro. Ik wil geen nieuw scherm, hij doet het nog prima, ik wil een nieuwe accu, die hebben jullie niet goed geleverd. Ik leverde hem in om hem een aantal dagen een rekening in mijn mailbox te ontvangen voor een nieuw scherm en een gratis accu. Ik weigerde, scherm was nog prima, ik wil een nieuwe accu. Ik kreeg de telefoon retour en mocht het bij de Apple store in Den Haag proberen. Daar ook hetzelfde verhaal. Het scherm was verlijmd met de telefoon en als dat er af wordt gehaald om een nieuwe accu te plaatsen kan het barsten. Wilt u het dan toch proberen, ik wil namelijk een goede accu en er is dus een kans dat het scherm niet barst, dan zet u dat er weer gewoon zo op. En is het geen hele goede service, dat mocht het zo zijn dat het scherm toch barst, u er een nieuw scherm op zet, omdat u een foute accu heeft geleverd voor mijn telefoon. Desnoods betalen we dan alle2 de helft. Meedenken was niet de bedoeling, service was een woord wat zij niet bezigden en mijn half uur in de Apple store was eigenlijk ook al op, dus nieuw scherm kopen of oprotten, dat was een beetje de boodschap.

 

 

Ik zwoor toen om nooit meer een Iphone te kopen. Demonstratief kocht ik meteen een LG (ik weet niet voor wie die demonstratie was, maar ik had een telefoon die langer mee ging dan één maaltijd). Na mijn LG stapte ik over op Samsung en dat was een gelukkige match, maar na meer dan 4 jaar was deze telefoon helaas ook aan vervanging toe en daar sta je dan met zoonlief in de MediaMarkt. ‘Het is handig, samen dezelfde telefoon.’ ‘Ik heb nog een extra set airpods, die mag jij dan.’ ‘Iphone is nu echt veeeeeel beter dan Samsung.’ ‘De Iphone maakt echt hele mooie foto’s.’ Ik had hem zo een rood truitje aan kunnen trekken en op de afdeling achter kunnen laten.

 

 

Ik nam de Samsung S20 in mijn handen, maar ging uiteindelijk overstag. We namen alle2 een Iphone. Sinterklaas, Kerst en verjaardag waren met één handeling getackeld. Kind dolblij, moeders dubbel gevoel. Mijn abonnement kon verlengd worden, moest dan wel weer overstappen van zakelijk naar privé, geen consequenties, nummer behoud kan ook, korting. Ik hoorde me overal ‘Oké’ op zeggen.

 

Ik ben nu 2 maanden verder en met dagelijks gebruik, kan ik toch wel zeggen, dat ik nu voorbij de wenfase zou moeten zijn. Ik HAAT de Iphone. Ik hoor mezelf mijn gelukslessen herhalen in mijn hoofd, dat haat een nutteloze emotie is, een energielek en toch: ik HAAT de Iphone. Het begon al met het overzetten van de contacten, dat ging mis. 12,5 opgebouwd netwerk dreigde van 5000 contacten gereduceerd te zijn tot 450. Met veel kunst- en vliegwerk heb ik de contacten hersteld. Maar door het overal vandaan halen stonden er nu veel mensen dubbel in de telefoon en stond bij bijna iedereen hetzelfde nummer meerdere keren.

 

 

Ik moet ook ineens allemaal extra handelingen doen waar ik me van afvraag waarom, SIRI weigert vaak om mijn stem te accepteren, maar als iemand op tv ineens iets zegt wat lijkt op ‘Hey Siri’ weet die niet hoe snel hij foutieve info moet geven. De agenda is onhandig, dus nieuwe app aangeschaft, mijn stappenteller werkt slecht. Mijn oor kan blijkbaar de knopjes bedienen dus als ik mijn telefoon aan mijn oor heb gaat die ineens facetimen en staat mijn luidspreker allejezus hard. FaceID met mondkapje is geen succes. Ik moet wel toegeven: van de airpods word ik wel heel gelukkig.

 

 

Ik heb de telefoon al meerdere keren een kans gegeven. Ik besloot dus in de kerstvakantie om de contactpersonen op te schonen. Met 5000 contacten is dat best een werkje kan ik zeggen. Ik had de A,B, C, D, W, X,Y,Z zoals ik ze hebben wilde. Contacten weggegooid, samengevoegd en dubbele telefoonnummers verwijderd. Ik ben 3 dagen bezig geweest, maar was trots op het resultaat. Ik liet mijn telefoon vallen en heb nu een kleine beschadiging in de rechteronderhoek. Mijn trauma activerend. Gelukkig is het het beschermende glas wat er op zit, maar vanaf dat moment gaat het weer bergafwaarts. Siri ligt dwars, mijn oor heeft een facetime fetish en als klap op de vuurpijl heeft mijn superslimme Iphone het voor elkaar gekregen om alle contacten weer te herstellen. 6369 contacten rised from the death, dubbele personen, maar vooral weer heel veel dezelfde telefoonnummers bij 1 contact. Nutteloze emotie, nutteloze emotie, nutteloze emotie…… Over 2 weken komt de nieuwe Samsung uit, zal ik......

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Saskia (vrijdag, 15 januari 2021 11:50)

    Aaaahhhhhhh vreselijk!!!
    Maar wat word ik gelukkig van de herkenning, gevoel niet de enige te zijn met deze klachten, haat-liefde met mijn iPhone. Heb regelmatig mensen aan de telefoon (spraak of erger beeld) die ik echt niet gebeld heb. Voel mij echt blij dat jij ook van die fratsen met iPhone hebt � Ik zeg Samsung�